Handelsvillkor

Handelsvillkor Fcomputer

  1. Generella upplysningar

Juridisk namn: Føniks Computer A/S

Organisationsform: 60 Aktiebolag

CVR. nr.: 26208637

Anelystparken 33B, 8381 Tilst

Falkoner Allé 47, 2000 Frederiksberg

E-postadress: kontakt@fcomputer.se

Etableringsår: 1997 (aktiebolag 2001)

  1. Beställningar

Att göra en beställning via vår hemsida är inget juridiskt bindande avtal, utan ska betraktas som en begäran om att beställa varor. Fcomputer har därför möjlighet att avbryta din orderförfrågan till följd av tryckfel, tekniska problem, leveransfel och liknande situationer. När du har lagt en beställning via vår hemsida skickar vårt system automatiskt ett e-postmeddelande till dig där det framgår vilka varor du har begärt att beställa. Det finns endast ett elektroniskt kvitto för mottagande av din orderförfrågan.
Bindande orderbekräftelse skickas till dig när vi manuellt har granskat din orderförfrågan.
 

  1. Betaling

Hor Fcomputer kan du betala på följade sätt:

  • Betalingskort
    Avgiftssatser för firmakort utfärdade inom eller utanför EU/EES och privata betalkort utfärdade utanför EU/EES:
    Visa och Mastercard: 0,00 SEK
    Andre kreditkort: 1,00 %
    Udenlandske kort: 1,85 %
  • Banköverföring - I princip endast för företagsköp, endast efter överenskommelse.
  1. Levering

Du kan välga mellan dessa leveransalternativ:

  • Post Nord Upphämtningsställe - erbjuds för 69 SEK - gratis för ordrar över 1 000 SEK
  • Post Nord Hemleverans - erbjuds för 169 SEK

I de fall att leverans på pall är det enda alternativet på grund av varans vikt eller storlek, kommer du att bli kontaktad angående leverans på pall. Avgiften för frakt på pall är 1000-2000 SEK.

Din vara kommer vanligtvis fram 1-2 arbetsdagar efter beställning av varor som finns på vårt lager.
Varor som ligger på fjärrlager vid beställningstillfället kan ha längre leveranstid. I så fall kommer detta att anges ovanför varans lagerstatus.
Om du beställer efter 14.00 på vardagar så ska 1 vardag läggas till på leveranstiden.

Vid beställningar med flera artiklar är det varan med längst leveranstid som avgör beställningens leveranstid.

Observera att alla priser är dagspriser och att reservationer tas för prisfel mm. till följd av valutaförändringar, krig, terrorism, naturkatastrofer, försenad leverans från Fcomputer grossister, kärnvapenattack, force majeure, leveransfel, skatteförändringar, slutsålda varor och tryckfel.

  1. Om du ångrar ditt köp (ångerrätt)

Du har 21 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.

Ångerfristen löper ut 21 dagar efter den dag du;

a) har mottagit din vara
b) tagit emot then sista varan vid överenskommelse om flera olika varor som beställs i en beställning och levereras individuellt
c) tagit emot det sista paketet, eller den sista delen, vid avtal om leverans av en produkt som består av flera partier eller delar

Du måste meddela oss inom 21 dagar från mottagandet att du vill ångra ditt köp. Anmälan ska göras genom att kontakta oss via e-post; service@fcomputer.se. I ditt meddelande måste du tydligt göra oss uppmärksamma på att du vill utnyttja din ångerrätt.

Du kan inte ångra det genom att helt enkelt vägra att ta emot varan utan att samtidigt tydligt meddela oss om detta.

SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR FÖRETAG:

Ett företagsköp definieras som ett köp där en faktura utfärdas till ett företag.

Samma försäljningsvillkor gäller som för konsumenter, dock med följande ändring.

  • Det finns ingen ångerrätt för företag och returtransport omfattas därför inte heller. Beställningen är bindande från det att beställningen görs.

  • Det finns 1 års reklamationsrätt från det ursprungliga fakturadatumet. Byte eller reparation resulterar inte i en ny 1-års reklamationstid

  • Fcomputer förbehåller sig äganderätten till varor köpta på kredit tills dess att hela inköpsbeloppet har betalats


Alla kostnader i samband med verkställighet av äganderättsförbehållet står köparen för.

Ränta löper från förfallodagen med 1 % per påbörjad månad.

  1. Returnering

Du måste skicka tillbaka din beställning till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du ska stå för de direkta kostnaderna i samband med retur av varan. Vid retur ansvarar du för att varan är ordentligt packad.
Du är själv ansvarig för varan från tidspunkten då du mottagit varan, tills den tidpunkt vi tar emot den returnerade varan. 
På grund av sin natur kan vissa varor inte returneras med vanlig post. Det gäller till exempel större skrivare/kopieringsmaskiner, TV och servrar. Kostnaderna för retur beräknas max uppgå till ca. 2000 SEK.

Varor undantagna från ångerrätten

Följande produkttyper är undantagna

  • Utförda icke-finansiella tjänster, om tillhandahållandet av tjänsten har påbörjats med konsumentens i förväg uttryckliga samtycke och erkännande av att ångerrätten upphör när tjänsten har utförts fullt ut.
  • Produkter som har använts och personifierats med t.ex. ett google-, windows-, microsoft- eller apple-konto måste återställas före retur, annars är produkten inte berättigad att returneras till återförsäljaren.
  • In-ear hörlurar, rakapparater och andra vård- och hygienprodukter där förseglingen är bruten kan inte returneras av hygieniska skäl.
  • Leverans av varor som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer eller har fått en tydlig personlig touch.
  • Leverans av förseglad datorprogramvara varpå konsumenten brutit förseglingen.
  • Leverans av digitalt innehåll, som inte levereras på ett fysiskt medium, om utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga medgivande i förväg och erkännande av att denne därigenom förlorar sin ångerrätt,
  • O.B.S Elektroniska licenser (ESD) som skickas via e-post kan inte returneras efter att köpet har fakturerats, detta gäller även Windows-licenser köpta i anslutning till en Fcomputer-dator.
Du förlorar din ångerrätt om du bryter förseglingen på datorprogramvara.
Observera att om din produkt levereras med ett gratis tillhörande spel – även kallat ett spelpaket – så får du genom att använda din 21-dagars ångerrätt endast hela beloppet återbetalat om det innehållande spelets serienyckelfält är intakt. I händelse av att serienyckelfältets försegling är skadat eller brutet förbehåller vi oss rätten att dra av spelets värde från det belopp som ska återbetalas. Varje spel uppskattas till 300 SEK
 

Varans skick när du skickar tillbaka den

Du ansvarar endast för eventuell försämring av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktionssätt. Med andra ord – du kan kontrollera varan på samma sätt som du kan i en fysisk butik.
Det innebär inte personalisering av programvara, aktivering av licenser etc.

Vid leverans av en dator kommer aktivering av programvara och inställningar med personlig användare och information inte att tillåtas. Köper du t.ex. ett projektor eller en skärm är det inte tillåtet att montera denna med beslag då detta lämnar skruvmärken. Var samtidigt noga med att inte ta bort skyddsfilm från produkter. Dessa är till för att skydda känsliga ytor. Om skyddsfilmen tas bort kommer produkten inte längre att kunna framstå som ny, eftersom ytan oundvikligen kommer att visa tecken på användning.

Om varan har använts betraktar vi den som använd, vilket innebär att om du ångrar köpet får du endast en del eller inget av inköpspriset tillbaka, beroende på varans kommersiella värde.
 
För att få tillbaka hela inköpspriset måste du alltså göra detsamma som du kan i en fysisk butik. Du måste inspektera föremålet, men inte använda det faktiskt. 
 
Återbetalning av inköpssumman
Om du ångrar ditt köp får du självklart tillbaka det belopp du betalat till oss. Vid en värdeminskning som du ansvarar för kommer detta att dras av från inköpspriset.
 
Om du utövar din ångerrätt kommer vi att återbetala alla betalningar som tagits emot från dig, inklusive leveranskostnaden i samband med köpet (men inte extra kostnader till följd av ditt eget val av en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransformen som vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi fick meddelande om ditt beslut att frånträda detta avtal. Vi kommer att göra en sådan återbetalning med samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har kommit överens om något annat.

Vi kan komma att hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka varan, eller tills du inkommit med dokumentation på att du har returnerat den innan dess.

Om varan har öppnats kommer varans skick att behöva bedömas innan vi betalar tillbaka inköpsbeloppet, då returbeloppet kan avvisas om det finns tecken på användning eller defekter på den returnerade produkten.

Om du ångrar köpet ska varan skickas till:

Føniks Computer A/S

Anelystparken 33B

8381 Tilst

Observera att paket måste skickas med postbud. Paket som skickas utan postbud, per postförskott eller liknande, kommer inte att tas emot.

Vad ska jag skicka tillbaka?

Du måste bifoga en kopia av orderbekräftelsen.

  1. Om det är något fel på produkten (reklamationsrätt)

Köplagens felregler kan gälla vid köp av varor.

När du handlar på www.fcomputer.se har du givetvis 24 månaders reklamationsrätt. Det innebär att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller priset reducerat, beroende på den specifika situationen.

Hur snart ska jag reklamera?

Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du upptäckt att varan är defekt. Om du klagar inom två månader efter att du upptäckt felet kommer reklamationen alltid att ske i tid.

Skulle varan oväntat gå sönder under reklamationstiden kommer den att repareras kostnadsfritt på vår eller tillverkarens verkstad, förutsatt att reklamationen är berättigad och att defekten inte har uppkommit till följd av felaktig användning av produkten eller annan skadeorsakande beteende.

Fcomputer byter i regel inte produkter utan möjlighet att först konstatera felet, samt möjligheten att rätta till ett identifierat fel.

Skador på produkten som orsakats av driftfel, hanteringsfel, modifieringar eller grovt missbruk från användarens sida omfattas inte av reklamationsrätten. Detta inkluderar även ändring av strömstyrkan som levereras till alla relevanta komponenter.

Fcomputer kan inte hållas ansvarigt för förlust av kundens data, såvida det inte följer direkt av svensk lagstiftning.

Tillämpning av reklamationsrätten

Klagomål gällande fel och defecter ska anmälas till Fcomputer  inom skälig tid efter att felet/defecten upptäckts.

 

Kunden uppmanas starkt att göra ett uttalande om produktens fel eller brist i samband med reklamationen. Att inte göra det kan innebära en förlängning av åtgärdsprocessen på grund av felsökning.

För kompletta PC-system som inte är inköpta tillsammans eller monterade av Fcomputer och där felsökning ska utföras, kommer Fcomputer att beräkna tiden för felsökning med timpriset 450 SEK per halvtimme inkl. moms. Produkter som inte omfattas av reklamationsrätten och som är defekta övergår då till timpris. Om du inte vill att Fcomputer ska utföra felsökning måste den defekta produkten demonteras och skickas separat.

Fcomputer kan inte hållas ansvarigt för förlust av kundens data, såvida det inte följer direkt av svensk lagstiftning. Fcomputer uppmanar därför kunden att ta en kopia/säkerhetskopia av all data.

Varor som inte omfattas av reklamationsrätten och som tas emot utan ordentlig förpackning kommer att packas om och ett belopp motsvarande Fcomputers utgifter för nödvändig och ordentlig förpackning debiteras.

Om klagomålet är berättigat återbetalar vi dina (rimliga) fraktkostnader, om du har kontaktat Fcomputer och gjort ett avtal om detta. Vid reklamation kan en portofri fraktsedel, för att skicka datorn, begäras genom att kontakta Fcomputer.

Returnerade varor som inte innehåller fel

Vid leverans/inlämning av defekt vara till Fcomputer, där felet definieras och indikeras av kunden och därefter inte kan fastställas av Fcomputer, kommer varorna att returneras till kunden. Kunden kommer att debiteras en felsökningsavgift på 675 SEK, samt avgift för att täcka fraktkostnader för inlämning och returfrakt.

Om tillbehör ingår som inte framgår av den medföljande/medföljande felbeskrivningen, kan Fcomputer inte hållas ansvarigt för eventuell förlust av dessa föremål.

En vara ska returneras med en kopia av fakturan eller ett fakturanummer där produkten förekommer och en beskrivning av felet, annars kommer varan att lagras tills kopia av fakturan och en beskrivning av felet finns tillgänglig.

Säker retur

Alla produkter som returneras till Fcomputer måste vara säkert inslagna.

Skador till följd av defekt förpackning kan medföra att reklamationsrätten bortfaller.

Alla produkter som tas emot från Fcomputer som är inslagna i antistatisk förpackning ska vara inslagen i motsvarande antistatisk förpackning vid retur. Om detta inte görs kan varan skadas, vilket kan leda till att ångerrätten eller reklamationsrätten bortfaller.

Kompatibilitet

Fcomputer kan inte hållas ansvarigt för kompatibilitetsproblem till följd av ändringar i en konfiguration av Fcomputer sammansatta komponenter. Fcomputer kan inte hållas ansvarigt för kompatibilitetsproblem med hårdvara köpt för självmontering.

Varan kan skickas till:

Føniks Computer A/S

Anelystparken 33B, 8381 Tilst

Vi behöver följande information när du skickar varan till oss:

Vid retur av varan, vänligen ange problemet så utförligt som möjligt. Använd gärna vårt RMA-system - se hur här: Skapa reklamation. Det är inget krav men det underlättar vår ärendebehandling och minimerar handläggningstiden för klagomålet.

Observera att paket måste skickas med postbud. Paket som skickas utan postbud, per postförskott eller liknande, kommer inte att tas emot.

Tänk på att varan alltid ska skickas tillbaka i ordentlig förpackning, och kom ihåg att få ett kvitto för sändning, så du kan spåra ditt paket om det uppstår problem under frakten.

3 års garanti

Hos Fcomputer har du alltid 3 års garanti på stationära datorer av egen tillverkning om inget annat anges. Denna garanti gäller från fakturadatum.

Garantin fungerar som en utökad reklamationsrätt, där Fcomputer garanterar hårdvarufunktionalitet i 3 år. Det är som Fcomputer står för kostnader relaterade till felsökning, reservdelar och frakt under garantitiden, vid plötsliga hårdvarufel. Observera att vid användning av garantin är du själv ansvarig för paketeringen av PC:n i samband med ev inlämning av datorn. Vi rekommenderar därför att du sparar originalkartongen som datorn levererades i.

En portofri fraktsedel, för att skicka datorn, kan begäras genom att kontakta Fcomputer. Skickar du in den själv på egen bekostnad får du INTE detta belopp återbetalat. Om felet visar sig vara självförvållat eller ett uppenbart användarfel debiteras du 150 SEK i frakt pr. sändning.

Vid inskickning av dator med fel som inte omfattas av ovanstående garanti, debiteras 450 SEK inkl. moms per påbörjad halvtimme dock minimum 450 SEK och max 900 SEK, samt fraktkostnader som Fcomputer ådragit sig i förhållande till fallet (150 kr per försändelse). Vi förbehåller oss även rätten att behålla datorn tills summan är betald. Alla datorer testas också innan de skickas. I händelse av ett garantianspråk förbehåller vi oss rätten att ersätta den defekta komponenten med en annan komponent med likvärdig prestanda och inte nödvändigtvis en 100% identisk modell, om modellen har utgått eller inte kan erhållas av andra skäl. En ersättare har alltid min. samma prestanda eller bättre.

 

 

En snabb överblick

Vår garanti täcker:

  • Hårdvarufunktionalitet

Om din hårddisk plötsligt blir väldigt långsam, om grafikkortet som det ska, eller liknande.

  • Plötsligt hårdvarufel

Om ditt grafikkort plötsligt visar konstiga färger gör ditt RAM-minne datorn instabil, din hårddisk stannar eller liknande fel.

  • Kostnader för felsökning

Vi felsöker din dator och all hårdvara i den utan kostnad. Våra tekniker stressbelastar, testar i spel och har verktygen för att hitta även de mest envisa buggar. Endast vid uppenbart självförvållad skada får du betala själv.

  • Returfrakt vid garanti

Vi skickar en paketetikett så att du kan skicka tillbaka datorn till oss utan kostnad.

Vår garanti täcker inte:

  • Vätskeskador - T.ex. till följd av spilld vätska i maskinen etc.
  • Fysiska skodor - stötskador, tap, fysiskt skadade portar eller annan fysisk skador.
  • Komponenter som installeras på egen hand - Detta inkluderar även skador relaterade till byte av komponenter som orsakar skador på komponenter monterade av Fcomputer.
  • Felaktig användning - T.ex. tillförsel av felaktig ström, användning under extrema förhållanden som extrem kyla, värme etc.
  • Programvaruproblem - T.ex. infektion av skadlig programvara, virus eller självförvållade programvaruproblem
  • Överklockning som skadar komponenter - T.ex. om en specifik komponent överklockas med följdskador på grund av extra värmeutveckling mm. Den överklockade komponenten kommer då inte att omfattas av garantin. (Intel XMP anses inte överklocka)

Vad vi gör med dina personuppgifter (personuppgiftspolicy)

För att du ska kunna ingå ett avtal med oss ​​behöver vi följande information:

Namn

Adress

Telefonnummer

E-mail adress

 

Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varorna till dig och för att informera dig om hur beställningen fortskrider.

Personuppgifterna registreras hos Fcomputer och lagras i fem år, varefter uppgifterna raderas. När personuppgifter samlas in via vår hemsida säkerställer vi att det alltid sker genom att ge ditt uttryckliga samtycke, så att du är informerad om exakt vilken information som samlas in och varför.

Direktören och anställda för Fcomputer A/S har tillgång till de uppgifter som registreras om dig. Den personuppgiftsansvarige på www.fcomputer.se är Farshad Abolhosseini.

Vi lagrar inte kundinformation krypterad. All information överförs krypterad. Vår server är även konfigurerad med HSTS, vilket säkerställer att din anslutning till oss alltid kommer att vara krypterad.

 

Accepterar du våra villkor ang när vi lägger en beställning tillåter vi oss att kontakta dig via e-post om din köpupplevelse eller ett ofullständigt köp. Detta kan vara vid tekniska problem eller misslyckad betalning. Vi kommer bara att kontakta dig en gång om det misslyckade försöket att göra en beställning.

Vi vidarebefordrar, vid beställningar där detta är relevant, information om reklamationsgrundande defekter samt information om köp av tilläggsförsäkring. Vi vidarebefordrar din e-postadress till Trustpilot.

Som registrerad hos www.fcomputer.se har du alltid rätt att invända mot registreringen. Du har även rätt att ta del av vilka uppgifter som finns registrerade om dig. Dessa rättigheter har du enligt personuppgiftslagen och förfrågningar i samband med detta ska ställas till Fcomputer via e-post: datasikkerhed@fcomputer.se

Du kan läsa mer om datasäkerhet under artikeln Datasäkerhet.

Klagoanmälan

Om du vill klaga på ditt köp ska du kontakta kundtjänstansvarlig Daniel Andersen via mejl; dan@fcomputer.dk. Om ingen lösning kan finnas så kan du lämna in ett klagomål till ARN (www.arn.se). Du kan också använda EU-kommissionens online reklamationsportal, som dock främst kommer att vara aktuell om du är konsument bosatt utanför Sverige. Du hittar klagomålsportalen här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/